lördag 11 oktober 2014

Gunilla Klings dagbok

Alla har väl hört talas om Bridget Jones dagbok....men inte min dagbok. Därför tänkte jag ni skulle få en dag i norge med mej och min familj. 
Skriver lite på morronen och även på kvällen, så det är kanske konstigt sammansatt.




Lördag 4 oktober.

Upp 6.30, har 16,2 grader inne. Ute är det 10,8 grader och blåst. Det är samma utetemp som när vi var här 1 augusti.
Det har blåst inatt, men inte som igår. Friskar i även nu. Tur man sitter inne med en kopp kaffe och lyssnar på en knastrande brasa. Hoppas vinden lugnar sej, så att jag kan göra några kast.

Ove pratade med en älgjägare igår när han hämtade vatten. De hade skjutit 4 älgar ovanför hos oss, ca 300 meter upp i skogen. (Nu var det kanske inte 4 älgar just i går, men under veckan kanske). Det finns tydligen gott om älg, så det är tur att man missat dom. Har bara sett deras visitkort och klöv-spår efter dom.

Vi såg 3 svanar igår, hoppas de kommer tillbaka.


Niklas och jag skulle göra en visit i även. Jag ville egentligen vara utanför stugan och fiska, men Niklas ville över till andra sidan. Sagt och gjort så travade vi i väg över älven. Lite jobbigt att gå för det är motströms, men det är lite vatten i älven. Men innan vi kom fram dit vi skull, så vände jag tillbaka. Jag fastnade med fötterna i gräsgeggan som vi gick i och naturligtvis så tappade jag balansen och föll. Tack och lov så var det lite vatten, så att jag kunde ta emot mej. Niklas undrade vad jag höll på med....som om han inte såg det?#!**!?
Rädd, förbannad och sur så vände jag tillbaka. Sa till Niklas att om jag inte vågar gå....då stannar jag och väntar tills du fiskat klart. Men jag klarade mej själv tillbaka, ska erkänna att jag var lite rädd. 
Flugade lite utanför stugan och fick två små stackare på flugan. Tröttnade och gick iland. Niklas kom efter en stund och började fiska där jag hade varit...DÅÅÅÅÅ drog han upp fina harrar på 3 - 5 hg....kunde väl jag ha fått istället. Men de fick simma tillbaka och växa till sej lite mera.

När Niklas och jag var ut och fiskade, gick Ove upp till en granne och blev bjuden på kaffe. Då visade han kort som han tog vid våran stuga i torsdags (vi kom upp i fredags) på 40 svanar ute i älven. JÖSSES!!!!! Och jag som hoppar jämfota när jag ser 10 - 12 svanar. Ja ja en annan gång kanske.
Ryckte med kameran till stugan innan oss, för det var 3 svanar där. En vuxen och två ungar (de var nog ett år) för de var fortfarande gråa, men stora. De är väldigt avvaktande när man kommer lite närmare. Men jag fick några kort iallafall. Fotade även en svan som låg mitt i älven utanför stugan. Härmade den lite och då blev den lite nyfiken, men sen drog han iväg. Inte undra på det, han funderade nog om det var en ny art som anlänt. På sätt och vis så har han ju rätt.

Middagen bestod av fläskfilégryta och makaroner. Det smakade bra.

Niklas gick ut och fiskade efter maten, men var inte ute så länge för det blev lite för mörkt. Ove tog en promenix ner till ett hus som är till salu. Jag bara va.

Varje kväll så spelar vi Rummikub, det är tradition när vi är i stugan.

Tog natta vid 23-tiden.



Ja så kan en dag i norge se ut för oss.



Tack för att du läste....och lämna gärna en kommentar:))))


Må så gott!1










1 kommentar:

  1. Hihihi, jag kan nästan höra dig ute i älven efter att du hade ramlat ;) Vi är såååååååå lika! Men du kommer att få upp dom där harrarna nästa gång, å då är det Niklas som står där med låååång näsa.

    Puss å Kram!

    SvaraRadera