torsdag 28 augusti 2014

Djurskyddet Karlstad

Idag så fick jag Nyhetsbrevet Tassen från Karlstad djurskydd, där jag är medlem.

hyllan redigareat
(bild lånad från Karlstad djurskydd)

Nu är det ju den tiden som många har lämnat sina SOMMARKATTER  vind för våg. 
De som var så gulliga i början av sommaren och blev älskade och klappade och matade.
Men vart tog matte och husse vägen? 
Jag är ju hungrig och vill bli insläppt och bli kelad med. 
Men dörren förblir stängd när jag krafsar och jamar i högan sky, INGEN hör mej. 
Jag kurar ihop mej framför ytterdörren så jag kan komma in när den öppnas....men INGEN kommer. 
Vart tog ni vägen?
Varför vill INGEN ha mej nu?
Vad har jag gjort för ont?
Varför fick inte jag följa med?
När jag hör en bil....ja, nu hämtar dom mej....men NEJ, bilen åkte vidare.
Klart att jag växer, är ju inte liten ullig och gullig för alltid.

Jag blir så förbannad när jag tänker på alla som kallar sej VUXNA ja alltså morsor och farsor som lovar sina ungar en sommarkatt.
Man tar inte till sej en katt om man inte kan ta ansvar och ta hand om den. Det är ju som bekant INTE barnen som ska ta ansvar, utan  föräldrarna. Stå för helvete emot tjuriga griniga ungar om de tigger om att ha en sommarkatt OM ni inte ämnar att ta med den HEM.

Det finns tillräckligt med lösdrivande katter. Men tänk om alla såg till att kastrera och sterilisera sina små älsklingar. JA JAG VET ATT DET KOSTAR....men...skaffa inte katt, den är inte gratis.

Nu är det snart dags att förnya medlemskapet för 2015, endast 275:--/år (23:--/mån)
Hoppas någon som läser detta kan tänka sej att betala ett medlemskap till Djurskyddet där Ni bor.
Ett tips: Man kan ge bort ett medlemskap i present. Det vore kanske nåt till någon som har allt? 

Något som jag läste i Tassen var, att det är vår skyldighet att kontakta polis om man kör på ELLER ser ett påkört djur, ex hund eller katt. Om djuret fortfarande lever, ska man ringa 112. Men om djuret är avlidet ska man ringa 11414.
Nu tänker säkert alla: NATURLIGTVIS stannar man om det gäller hund.
Men en katt? nja den har ju tyvärr inte lika hög status:((( många åker bara förbi. (det har Karlstads Djurskydds ordförande bevis på)
Tänk på den som äger katten......om katten inte kommer hem, så är det bättre att få reda på vad som faktiskt hänt.


Nu kom Zimba och kurade ihop sej bredvid mej.
Finns det nåt härligare än en katt????

Tack för ordet!

Må så gott!!






1 kommentar:

  1. Bra skrivet. Jag blir också så förbannad när jag hör "men det är ju bara en katt". En gång hörde jag ett samtal mellan två män som gick förbi utanför min häck, där den ene sa att det var tillåtet att skjuta katter som inte vara öronmärkta. Mina tre katter är chipmärkta, kastrerade och vaccineras en gång om året men tyvärr är det alltför många som inte bryr sig. Jag är medlem i Djurskyddet Malmö.

    SvaraRadera